İlk Hava Yastığını Kim Ne Zaman Çıkardı?
AİRBAG olarak bildiğimiz hava yastığı trafik kazalarındaki yaralanma ve ölüm riskini ne kadar ölçüde önlediğini biliyoruz.
Aslında hava yastığının tarihi 1950’li yıllara dayanıyor. Bir takım mühendis ve bilim adamının ortak projesinde ortaya çıkmıştır. Ancak ilk çıkan prototipte hava yastığı sürücü yardımı ile mauel olarak açılıyordu. Elbette mantıksız gelsede bu ilkiydi. Hava yardımı ile açılan hava yastığı, sürücünün kolay ulaşabileceği düğme ile desteklenmiş. Bunu yapmadaki amacın dışına çıkılmış bir fikir olarak görülüp, ileri ki yıllar için sensörler geliştirildi.
İLK HAVA YASTIĞINI SERİ OLARAK HANGİ FİRMA ÇIKARDI?
Sene 1980 yılını gösterdiğinde, teknoloji öncüsü Mercedes bu işe el atarak ilk otomatik patlayan hava yastığını, W126- S kod adlı serisine monte etti. Günümüzde direksiyon göbeğinde SRS diye bir yazı görürüz. Bu yazı Supplemental Restraint System adı altında Mercedes kullanmaya başladı.
Şimdi biz böyle anlatıyoruz ancak hava yastığının yapımın sürecinde neler oldu bilmiyoruz. Hava yastığı yapılırken bir çok problem çıkmıştır. Basınçlı havasının basınç kaybetmeden uzun süre durması gerekiyordu. İlk etapta bu çok zor sağlanıyordu ve önemini yitiriyordu. Hava yastıklarını öyle bi kumaş türünden yapmaları gerekiyordu ki patlama sırasında yırtılmaması gerekiyordu. Birde bu olayların en başı olan, kaza sırasında çok hızlı bir şekilde açılması şarttı. Bunlar deneme yanılma yöntemleriyle kısa süre sonra rayına oturdu.
HAVA YASTIĞININ ÇALIŞMA MANTIĞI NEDİR?
Aslında hava yastığının açılma olayı temel olarak hava ile dolup açılması değildir. Kısaca anlatmak gerekirse, tepkime ve reaksiyon sonucunda, bir takım ısıyla birleşen maddelerin oluşturduğu, basınçtan doğan şişme diyebiliriz. İşte hayat kurtaran mu madde NİTROJEN dir. Herhangi bir tepkime olmadığı sürece sakin ve uzun yıllar öylece kalırken, tepkimeye girdiğinde muazzam bir basınç hava oluşumu meydana gelir.
Hava yastıklarında patlama sırasında ki gazı anlattık, handikap olarak sadece patlama sırasında göz, yüz çevresinin tahriş olması. Bununda nedeni patlama sırasında sanırım SODYUM açığa çıkması.
HAVA YASTIĞI NE KADAR ZAMANDA AÇILIR?
İşte en ilgincime giden kısmı burası. Şimdi kaza anında değme gerçekleşti, sensörlere gelen ufak bir darbe ile gaz haznesine minik bir elektrik gönderildi burdaki çıkan ısı tepkimesiyle açıldı. Buraya kadar herşey normal, normal olmayan ise bu kadar anlattığım herşeyin sadece sadece sadece 30 MİLİSANİYE yani 0.030 SANİYE’de açılıyor olması.
Günümüze baktığımız zaman, geliştirilen hava yastığının hızı aynı kalsada, araç içindeki sayısı 16 ya kadar çıktığını biliyorum. Zaten yeni kanunlara görede 1 tane dahi olsa araçlarda mecbur oldu. Hatta TOYOTA geliştirdiği ve araçlarında kullandığı ilk diz hava yastığının bulucusudur. Volvo ise hava yastığının nimetlerini yayalar için kullanıp kaput hava yastığını geliştirdi.
Benzer Aramalar: hava yastığı , ilk hava yastığı , hava yastığı nasıl çalışır , hava yastığının çalışma mantığı , hava yastığı ne kadar sürede açılır
0 yorum:
Yorum Gönder
Yorumlarınız değerlidir , en kısa sürede dönüş yapılacaktır.